ÚJ

Megérkezett a keret- és adófigyelő alanyi adómentes egyéni vállalkozóknak!

Megérkezett a keret- és adófigyelő alanyi adómentes egyéni vállalkozóknak!

Cégalapítás

Társas vállalkozásként folytatod a kata után? Segítünk a cégalapításban!
Összeszedtük a legfontosabb teendőidet.
cégalapítás

Amire szükséged lesz cégalapításhoz

Bízz meg egy könyvelőt!

Egy biztos, céget alapítani nem fogsz egyedül. Ahhoz, hogy megalapozott döntéseket hozz a jövőben, érdemes egy szakértő és a te helyzetedet is értő könyvelővel konzultálnod. Cégtulajdonosként folyamatos szakmai kapcsolatban leszel könyvelőddel, ezért megéri már az elején körültekintően választanod.

Válassz adózási formát

Használd Adónem kisokosunkat, hogy megtudd, melyik adózási forma az ideális a számodra, és összegyűjtöttük az ahhoz kapcsolódó teendőket is. Alapesetben a társasági adó (tao) hatálya alá kerülsz, de érdemes megvizsgálnod, hogy kisvállalati adó (kiva) nem lenne-e kedvezőbb a számodra.

Válassz vállalkozási formát

Ktf., bt. vagy kkt.? Tevékenységed, üzleti céljaid és jelenlegi helyzeted nagyban befolyásolja, hogy milyen cégforma való neked. Dönts megalapozottan, egyeztess könyvelővel és jogásszal, akik pontosan meg tudják mondani, hogy a tevékenységedhez melyik vállalkozási forma illik legjobban, és milyen költségekkel jár. 

Figyelem! Az új vállalkozásod cégtípusától függően minimális tőkével is rendelkezned kell készpénzben vagy apportban (tárgyi értékkel való hozzájárulás).

Áfás leszel vagy sem?

Ha a termékeid, szolgáltatásaid értékesítéséből kiszámlázandó összeg egy naptári évben várhatóan 12 millió forint alatt marad, és tevékenységed során alacsony a költséghányad, fontolóra veheted az alanyi adómentességet. Ha vevőid inkább magánszemélyek lesznek és vállalkozásod költségei alacsonyak, akkor az alanyi áfamentesség lehet jó választás. Ha a beszerzéseknél sok az áfás költséged, érdemes az áfás adózást választani, hogy az áfát visszaigényelhesd.

Tevékenységi körök – Engedélyek is kellhetnek

Bizonyos tevékenységekhez folytatása hatósági engedélyhez kötött, a működést csak ennek birtokában lehet megkezdeni. Ha egy tevékenység képesítéshez kötött, kell, hogy legyen olyan tagja a cégednek, aki rendelkezik a megfelelő végzettséggel.

Egyedi cégnevet kell választanod

A választott cégnevednek minimum 3 karakterben el kell térnie már meglévő cégnevektől, ezért érdemes előre ellenőrizned a Cégjegyzékben, hogy megfelelő-e a névválasztás – ne az ügyvédnél kelljen rögtönözni. :)

Bízz meg egy ügyvédet!

Ő lesz az, aki a szükséges dokumentumokat elkészíti neked, és garanciát jelent a jogi megfelelésre.

Kell egy székhely!

Meg kell adnod a céged székhelyét, és rendelkezned kell a székhelyként megadott ingatlan használati jogával. 

Tudtad? Ha egy ingatlanra családi otthonteremtési kedvezményt (csok) igényeltél, csak bizonyos megkötésekkel lehet ott a székhelyed.

Teendők cégalapításkor

Létesítő okirat és társasági szerződés

Ügyvéded által el kell készülnie a szükséges dokumentumnak – cégformától függően létesítő vagy alapító okiratnak. Ezt közjegyzői okiratba, vagy ügyvéd vagy kamarai jogtanácsos által ellenjegyzett magánokiratba kell foglalni. A társasági szerződést és a létesítő okiratot be kell nyújtani a cégbíróságra. Ha a cégbíróság bejegyezte a cégedet (erről az ügyvéd értesít) akkor már az adószám birtokában megkezdheted a tényleges tevékenységet.

Személyes ügyfélkapu- és cégkapu-regisztráció

Gazdálkodó szervezetek számára kötelező a cégkapu használata, ezen keresztül tartják a hatóságok a kapcsolatot a létrehozott társasággal. A regisztrációt online módon is lehet kezdeményezni, amennyiben szerepel már a cég a cégnyilvántartásban.

Ehhez szükséged lesz egy ügyfélkapus azonosítóra (ha nincs ilyened), melynek létrehozását bármelyik regisztrációs szervnél – okmányirodában, kormányablakban, NAV-ügyfélszolgálaton tudod kezdeményezni fényképes okmány birtokában.

Van arra lehetőség, hogy a könyvelőiroda ügyfélkapuján keresztül küldd be a céged bevallásait, ezért nem feltétlenül kötelező a személyes ügyfélkapu. Ez esetben a hozzáférésed is korlátozott, ezért nem javasolt így eljárnod.

Vállalkozói (pénzforgalmi) bankszámlát kell nyitnod

Vállalkozói bankszámlát kötelező nyitnod társas vállalkozásként, 15 napod van erre a céged bejegyzésétől számítva. A vállalkozást terhelő fizetési kötelezettségeket, valamint az áruk, szolgáltatások értékesítéséből származó bevételeket is pénzforgalmi bankszámlán kell kezelned.

Bejelentések: NAV, KSH, Kamara, Önkormányzat

A céged már kész, működik! De már a kezdetekben is nagyon sok bejelentési kötelezettséged van. Ezeket már a könyvelőd intézi (ha jól választottál), de fontos, hogy te is képben legyél.

  • Az adóhatóság részére be kell jelenteni a társasági jogviszony keletkezését és be kell nyújtani az egyéb bejelentő lapokat, így különösen a T201T elnevezésű adóregisztrációs bejelentőt
  • A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) részére a 1032 megjelölésű adatszolgáltató lapot szükséges megküldeni.
  • A társaság székhelye szerinti helyi önkormányzatnál kell bejelentkezni az iparűzési adó hatálya alá.
  • Regisztrálni kell az illetékes Kereskedelmi és Iparkamaránál (a bejegyzést követő 5 napon belül), és be kell fizetni az éves díjat (5000 Ft). → Magyar Kereskedelmi- és Iparkamara regisztráció
  • Engedélyköteles tevékenység esetén kötelező a különböző hatósági és működési engedélyek megszerzését is igazolnod kell (hatósági engedély esetén a kézhezvételétől számított 15 napon belül).

Cégtábla

A cégtábla a vállalkozást azonosító, annak székhelyét jelölő tábla, amit köteles vagy a székhelyen kifüggeszteni (akkor is, ha a székhely megegyezik az otthonoddal). A székhely a céged levelezési címe, itt történik az üzleti és hivatalos iratok átvétele, őrzése, rendelkezésre tartása, vagyis fontos, hogy a cégtábla alapján beazonosítható legyen a céged. A formátum lehet egy kis névtábla, vagy más eszköz, ami lehetővé teszi, hogy jól olvasható legyen a cégnév.

Kell egy bélyegző is a cégednek minimum a cégnév, a cím és az adószám feltüntetésével.

Számlázási fiók és NAV összekötés

Mindenkinek, aki számlaadásra kötelezett, adatot kell szolgáltatnia a NAV felé. Ezért nagyon fontos, hogy a jogszabályoknak megfelelő számlázóprogramot használj, amely automatikusan megoldja ezt. A Számlázz.hu-val nem kell párhuzamosan több eszközt kezelned a számlázással összefüggő dokumentációra, és számos további lehetőséged van arra, hogy automatizált működésmódot alakíts ki pénzügyi és adminisztrációs folyamataidban.

→ Ingyenes, kötelezettségek nélküli Számlázz.hu regisztráció

Frissen alapított cégednek új számlázási fiókra lesz szüksége, ha korábban, más vállalkozásoddal volt már Számlázz.hu fiókod. Viszont meglévő felhasználói fiókodhoz hozzákapcsolhatod, így ugyanazzal a belépési azonosítóval használhatod számlázódat.
Többet szeretnék tudni

cégalapítás

Egyéni vállalkozást alapítasz?
A helyzet valamivel egyszerűbb, de azért oda kell figyelned néhány dologra. Segítünk a lépésekben!