Egyéni vállalkozás indítása

Eddig társas vállalkozás formájában katáztál? Most jött el az idő, hogy egyéni vállalkozást alapíts? Összeszedtük a legfontosabb teendőidet.

egyéni vállalkozás

Mikor lehetsz egyéni vállalkozó?

Amire szükséged lesz egyéni vállalkozás indításához

Bízz meg egy könyvelőt

Törvényi előírás ugyan nem vonatkozik erre, de érdemes megbíznod egy könyvelőt, aki segít kiválasztani a megfelelő adózási formát, és eleget tenni az ahhoz kapcsolódó adatszolgáltatási és fizetési kötelezettségeidnek.

Válassz adózási formát

A megfelelő adózási forma megtalálása sok mindentől függ, pl. mekkorák lesznek a vállalkozói költségeid, kiknek kívánsz értékesíteni, főállásban vagy másodfoglalkozásúként vállalkozol-e. Arról is határoznod kell, hogy alanyi adómentes vagy pedig áfás leszel-e.

Székhelyre lesz szükséged

Vállalkozásodnak ki kell jelölnöd egy székhelyet, amelynek rendelkezned kell a használati jogával. Ha nem saját ingatlanról van szó, a tulajdonostól, haszonélvezőtől kell hozzájárulási nyilatkozatot kérned.

Ha egy ingatlanra családi otthonteremtési kedvezményt (csok) igényeltél, csak bizonyos megkötésekkel lehet ott a székhelyed.

Tevékenységi körök – engedély is kellhet

Egyéni vállalkozás alapítása előtt érdemes ellenőrizni, hogy a választott tevékenység engedély-, illetve bejelentésköteles-e, valamint tájékozódni a tevékenységi körök képesítési követelményeiről.

Az Önálló Vállalkozók Tevékenységi Jegyzéke (ÖVTJ) tartalmazza az összes, egyéni vállalkozók által felvehető tevékenységet. Kódrendszere a TEÁOR-besoroláson alapul (ez az első négy számjegy), azt konkretizálja az ötödik és hatodik számjegye.

Teendők egyéni vállalkozás indításakor

Személyes ügyfélkapu létrehozása

Egyéni vállalkozás indításához szükséged lesz egy személyes ügyfélkapura. Ha nincs még ilyened, regisztrálnod kell, amit e-személyi vagy arcképes azonosítás segítségével online is megtehetsz, vagy időpontot kell foglalnod a kormányablakba/okmányirodába.

Az ügyfélkapu nem kötelező, de nagyon ajánlott ahhoz, hogy a vállalkozásod körüli legtöbb adminisztrációt online végezhesd el.

Nyilvántartásba vétel

Egyéni vállalkozásod nyilvántartásba vételét elektronikusan intézheted a Webes
Ügysegéden keresztül (vagy személyesen a NAV bármelyik ügyfélszolgálatán). A nyilvántartásba vétel díj- és illetékmentes.

A folyamat során meg kell adnod személyes adataidat, vállalkozásod székhelyét, illetve a fő- és melléktevékenységeket. Ezt követően az adózási adatok következnek: itt igényelhetsz alanyi adómentességet, közösségi adószámot (külföldi számlázás esetére). Meg kell adnod azt is, hogy az egyéni vállalkozás másodállásban történik, vagy heti 36 órát meghaladóan, főállásként.

A NAV – az azonosításra alkalmas nyilvántartási szám megállapításával egyidejűleg – nyilvántartásba vesz, és a nyilvántartásba bejegyzett adatokat a Webes Ügysegéden elérhetővé teszi számodra (vagy személyes ügyintézés esetén átadja), ekkor keletkezik a vállalkozói adószámod is. A nyilvántartásba vétel napján megkezdheted egyéni vállalkozói tevékenységedet.

Az ügyfélkapu nem kötelező, de nagyon ajánlott ahhoz, hogy a vállalkozásod körüli legtöbb adminisztrációt online végezhesd el.

Bejelentkezés a gazdasági kamarához

A vállalkozás alapításától számított 5 munkanapon belül regisztrálni kell a székhely szerinti illetékes kereskedelmi és iparkamaránál (és agrárgazdasági tevékenység esetén a Nemzeti Agrárgazdasági Kamaránál, a tevékenység megkezdésekor haladéktalanul).

Ne felejtsd el befizetni a kamarai hozzájárulás éves összegét sem: ha csak a Magyar Kereskedelmi- és Iparkamarához tartozol, ez 5.000 Ft évente.

Bejelentkezés az önkormányzatnál az ipa alá

A vállalkozás nyilvántartásba vételét követő 15 napon belül be kell jelentkezni az iparűzési adó alá a helyileg illetékes önkormányzatnál.

Engedélyköteles tevékenységek bejelentése

A tevékenységtől függően különböző bejelentési kötelezettségek lehetnek, és bizonyos esetekben szakmai kamarákhoz is csatlakozni kell.

Ha kereskedelmi tevékenységet végzel (a webáruház is idetartozik), a székhelyed szerinti önkormányzathoz kell azt bejelenteni.

Vállalkozói bankszámlanyitás (csak ha áfakörös vagy)

Vállalkozói (pénzforgalmi) bankszámlát egyéni vállalkozásként csak abban az esetben kötelező nyitnod, ha áfakörbe kerülsz, erre az áfakörbe kerülést követően 15 napod van.

Alanyi adómentesként is érdemes elkülönítve kezelned vállalkozói pénzügyeidet magánpénzügyeidtől. Erre alkalmas egy új lakossági számla vagy alszámla is.

Számlázási fiók és NAV összekötés

Mindenkinek, aki számlaadásra kötelezett, adatot kell szolgáltatnia a NAV felé. Ezért nagyon fontos, hogy a jogszabályoknak megfelelő számlázóprogramot használj, amely automatikusan megoldja ezt. A Számlázz.hu-val nem kell párhuzamosan több eszközt kezelned a számlázással összefüggő dokumentációra, és számos további lehetőséged van arra, hogy automatizált működésmódot alakíts ki pénzügyi és adminisztrációs folyamataidban.

Ha online pénztárgép használatára vagy jogosult, ne felejts el arról is gondoskodni!

→ Ingyenes, kötelezettségek nélküli Számlázz.hu regisztráció

Frissen alapított egyéni vállalkozásodnak új számlázási fiókra lesz szüksége akkor is, ha korábban, más vállalkozásoddal volt már Számlázz.hu fiókod. Viszont meglévő felhasználói fiókodhoz hozzákapcsolhatod, így ugyanazzal a belépési azonosítóval használhatod számlázódat.
Tudj meg többet

Ceg_hero_white

Társas vállalkozást alapítasz?
A helyzet komplikáltabb, mint az egyéni vállalkozás indítása esetén, de a megfelelő szakemberek segítségével könnyűszerrel megoldod. Segítünk a lépésekben!